preskoči na sadržaj

Osnovna škola Petar Berislavić Trogir

Login
Tražilica

Kalendar rada škole

Upisi u 1. razred

Jelovnik

E-dnevnik

Sportski kutak

Upisi

E-lektira

Popis udžbenika i radnih materijala

Oglasna ploča
E lektira

Brojač posjeta
Ispis statistike od 4. 9. 2012.

Ukupno: 613699
Ovaj mjesec: 2880
Danas: 9
Gostiju on-line

 

 

Bitka za sigurnost

KORISNE INFORMACIJE
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Izbor zanimanja i škole
Autor: Ivana Kasalo, 28. 2. 2012.

Izborom zanimanja i škole mladi ljudi žele pronaći svoje mjesto i ulogu u društvu. To je od velike važnosti za život pojedinca. Donošenje profesionalne odluke česta nadilazi mogućnosti samog pojedinca stoga je na nama (školi i njegovim bližnjima) da mu svi zajedno pomognemo pri donošenju odluke.

 

 


Pri odabiru budućeg zanimanja dijete mora biti svjesno svojih sposobnosti jer one bitno određuju radnu i obrazovnu uspješnost pojedinca u nekom zanimanju. Dijete u osnovnoj školi na sposobnosti gleda kroz školski uspjeh i ocjene iz pojedinih premeta jer su ocjene neka vrsta „povratne obavijesti“ učeniku o tome koliko je u nekom predmetu uspješan. No, moramo biti svjesni toga da visoka ocjena iz nekog predmeta ne mora značiti i izrazitu sposobnost npr. neki odlikaši s lakoćom rješavaju zadatke iz matematike dok drugi moraju poprilično „zagrijati“ stolicu da bi dobili izvrsnu ocjenu što znači da sposobnosti jednog „odlikaša“ nisu jednake sposobnostima drugog „odlikaša“. Sposobnosti određuju ono što osoba može učiniti i predstavljaju jedan od osnovnih čimbenika za uspješno obavljanje nekog zanimanja.

Potom moramo također voditi i računa o interesima učenika za određena zanimanja. Kad kažemo interese tada mislimo na trajniju usmjerenost učenika na neke aktivnosti, zanimanja ili škole. Mlađi i nedovoljno zreli učenici interese povezuju s privlačnošću nekog posla, zanimanja, škole i to je razlog što se ti njihovi interesi često mijenjaju. Trajnost, stabilnost i realnost profesionalnih interesa povećava se u onoj mjeri u kojoj su oslonjeni na odgovarajuće sposobnosti. Prema tome spram vlastitih sposobnosti i interesa, veliki broj učenika nema jasan odnos. I stoga da bi se pojasnio odnos treba učenicima omogućiti bavljenje aktivnostima koje su u skladu s njihovim sposobnostima i u kojima, upravo zbog toga doživljavaju uspjeh i zadovoljstvo. Učenicima, također treba pružiti informacije o mogućnostima obrazovanja i zanimanja u kojima će upravo te i takve sposobnosti najviše doći do izražaja.

Kad je u pitanju odabir srednje škole onda pored sposobnosti, važnu ulogu imaju odgovarajuća znanja i vještine jer bez njih same sposobnosti ne znače mnogo. Kao što su sposobnosti oruđe učenja, tako su i znanja oruđe rada. No, također ne smijemo zaobići tjelesnu građu i zdravstveno stanje učenika je tjelesne i zdravstvene osobine mogu biti prepreka izboru nekog zanimanja. Nedovoljna tjelesna razvijenost i oštećenje ili druge zdravstvene teškoće mogu potpuno onemogućiti obavljanje pojedinih poslova. Odnosno, obavljanje takvih poslova rezultira pogoršavanjem zdravstvenog stanja, smanjenjem radnog učinka i povećava ukupne probleme.

Osim sposobnosti i zdravlja neke osobe, postoje i osobine ličnosti koje pri izboru zanimanja ne smijemo zanemariti jer matematiku može svatko studirati tko ima dovoljno sposobnosti za to, no svaki dobar matematičar ne mora biti dobar nastavnik matematike ako nema interesa za rad s djecom, ako teško kontrolira emocije, ako nije komunikativan i sl. Uzimajući u obzir osobine ličnosti vidimo da se ljudi razlikuju po temperamentu, karakteru, interesima i stajalištima. Za svako su zanimanje poželjne neke osobine što ne znači da su te iste osobine jednako poželjne i važne u svim zanimanjima. Važno je osobine koje imamo uskladiti s tipom posla koji obavljamo.

                         

Opredjeljivanje za neku školu itekako ovisi i o mogućnostima zapošljavanja pa i školovanja. Mogućnost zapošljavanja, veoma često, biva onim činiteljem koji je presudan za izbor zanimanja. Koliko god nas to u trenutku izbora i smetalo, kasnije se može pokazati pametnim. Talentirana djeca, djeca koja se ističu svojim sposobnostima i voljom za učenjem neće toliko mariti za problem zapošljavanja jer je pred njima duže školovanje te će odluku o tome čime će se baviti donijeti tek nakon srednje škole. Učenici pred kojima nije duže školovanje rješenje će tražiti tamo gdje će prije steći odgovarajuće zanimanje i što prije biti dio tržišta rada.

Upoznavanje vlastitih sposobnosti, interesa i osobina ličnosti nije lagan zadatak, ali je neophodan u procesu donošenja tako važne odluke kao što je odabir zanimanja. Prilikom upoznavanja sebe učenici trebaju dobro razmisliti o tome što ih je tijekom dosadašnjeg školovanja jako interesiralo, koje su predmete najviše voljeli, čime su se bavili u svoje slobodno vrijeme, ali i što ih je činilo nezadovoljnima i nesretnima te što im je predstavljalo poteškoće.

 

 





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju