Najčešći uzroci sukoba učitelja i učenika su:
-
Učenički prigovori i nezadovoljstvo vrednovanjem učeničkog učinka.
-
Povećana osjetljivost i napetost učenika zbog dugotrajnih problema s učenjem i stalnog neuspjeha.
-
Reakcija učenika koji ima osjećaj nepravde ili poniženosti pred razredom uslijed nekog netaktičnog nastavnikovog postupka u prigovaranju učeniku ili njegovom kažnjavanju.
-
Zloupotreba moći autoriteta od strane nastavnika, koja uključuje postavljanje previsokih i teško dostižnih ciljeva, uspostavljanje atmosfere straha, nepovjerenja i prisile.
Sukob između učitelja i učenika moguće je razriješiti tako da:
-
Učitelj nameće rješenje, pri čemu je učenik gubitnik
-
Učitelj popušta učenikovim zahtjevima (učitelj je gubitnik) ili oboje popuštaju
-
Pronalaženjem konstruktivnog rješenja, što je najbolji način jer u njemu nema gubitnika i pobjednika.
Svojim reakcijama i cjelokupnim ponašanjem u konfliktnim situacijama, učitelj najbolje pokazuje djeci kako se u sličnim prilikama moraju ponašati.
Praktični savjeti učiteljima u konfliktnim situacijama:
-
Zadržite osobni mir
-
Budite stalno svjesni eksplozivnosti situacije i nastojte je smiriti
-
Ostavite lopticu na učenikovom dijelu igrališta, ne mora vaša riječ biti zadnja pod svaku cijenu, dopustite učeniku mogućnost „zadnjeg udarca“
-
Poslužite se društvenim umijećem koja Vi imate, a učenici ih nemaju ili ih tek razvijaju kao npr. aktivno slušanje te razgovor prihvaćanja
-
Stavom prihvaćanja osiguravate i potvrđujete poštovanje učenika, a želite li da učenici prihvate i potvrde vaše riječi, oni moraju osjećati poštovanje prema Vama
-
Budite u razredu duhom i tijelom
-
Stvorite veliki repertoar tehnika smirivanja koje možete u svakom trenutku primjeniti
-
Pokušajte sačuvati svoj i učenikov obraz, ni u sukobu učenika i učitelja nema i ne mora biti pobjednika i poraženih, već valja tražiti rješenje bez ponižavanja bilo od koje strane uključenih u sukob
-
nemojte nametati rješenje, mislite uvijek o tome kako ste samo posrednik i da rješenje morate naći zajednički
-
Ako konfliktna situacija potraje ili čak eskalira, a nikako ne pronalazite rješenje, potražite pomoć roditelja, kolega, stručne službe ili bilo koga drugoga za koga mislite kako Vam može pomoći.
Pomoć pri smanjivanju sukoba kod učenika:
-
Osigurati što više zajeničkih ciljeva
-
Razvijanje osjećaja grupne povezanosti i grupne solidarnosti, omogućiti timski rad i zajedničko rješavanje problema
-
Smanjiti vrijednost pohvale i ocjena, a naglašavati vrijednost znanja i zalaganja
-
Učitelj ne zloupotrebljava svoju moć, već dopušta učenicima razgovor i dogovaranje, ponavljanje razrednih pravila, tolerira živost, incijativnost i kreativnost
-
Primjenjivati razgovor prihvaćanja umjesto govora neprihvaćanja
-
Građenje međusobnog povjerenja, poštovanja i povezanosti
-
Stalna interakcija među svim sudionicima odgojno-obrazovnog procesa
Postavljanje ciljeva koji omogućuju učeniku razvoj pozitivne slike o sebi
POGREŠKE UČITELJA KAO MJERNOG INSTRUMENTA
-
Osobna jednadžba učitelja može se mijenjati ovisno o njegovom zdravstvenom stanju, umoru, osobnim i obiteljskim brigama, odnosu učenika prema učitelju itd. osobna jednadžba ima veći utjecaj kada ne postoje jasno određeni kriterij ocjenjivanja.
-
Halo efekt predstavlja ocjenjivačevu tendenciju da učenikova znanja procjenjuje u skladu s općim stavom koji ima prema tom učeniku ili se pak pri donošenju ocjene povodi za ocjenama koje su dali drugi nastavnici.
-
Logička pogreška javlja se kad učitelj misli da su određeni sadržaji iz dvaju školskih predmeta , koje inače predaje učenicima, nužno povezani, premda takva povezanost objektivno ne mora postojati, pa za iskazana nejednaka znanja učenik dobiva jednaku ocjenu.
-
Pogreška sredine je tendencija davanja središnje ocjene zanemarujući razliku u znanjima.
-
Pogreška diferencijacije je nastojanje učitelja da učenička znanja pretjerano i neopravdano razlikuje pa im nije dovoljno 5 ocjena već uvode svoje međuocjene.
-
Pogreška kontrasta se javlja kada učitelj uvodi kao mjerilo ocjenjivanje znanja učenika koji je prethodno odgovarao, tako ako je najprije odgovarao bolji učenik, slabiji iza njega dobit će lošiju ocjenu.
-
Prilagođavanje kriterija skupini je kada učitelj ima veće zahtjeve od učenika iz „boljeg“ razreda pa će ti učenici morati pokazati više znanja za istu ocjenu nego učenici iz „lošijeg“ razreda.
Vještine jasne komunikacije:
-
Uspješno uspostavljanje, održavanje i prekidanje komunikacije
-
Izražavanje osjećaja i suočavanje s neugodnim emocijama
-
Aktivno slučanje nasuprot aktivnom slušanju
-
Empatičko slušanje (uživljavanje u osjećaje druge osobe)
-
Što više opisivati tuđe ponašanje, a ne ga ocjenjivati i procjenjivati
-
Ravnopravno rješavanje problema nasuprot namtenju gotovih rješenja
-
Jednakost umjesto nečije nadmoći
-
Otvorenost i kreativnost mišljenja nasuprot stereotipima i predrasudama
-
Prepoznavanje interesa strana u sukobu umjesto traženja krivca.
Razvijanje suradničkih odnosa:
-
Živjeti i raditi s drugima
-
Vjerovati ljudima, pomagati im i dijeliti s njima
-
Uživljavati se u osjećanje drugih ljudi
-
Razlikovati nasilno od nenasilnog, svađu od sporazum.
-
Zajednički raditi na postizanju istog cilja.
Dobro razmislite prije nego što nekome
kažete ružnu riječ, ali nikada ne propustite
priliku reći nešto lijepo.
George Horace Lorimer